mandag, oktober 30, 2006

Gunn Samantha : mandag morgen.

I anledning mandagen, at det er spådd snø over Oslo imorgen og krangelen Aksel og jeg hadde over telefon i går, her er et lite dikt for å lette på stemningen:

Jeg våkner så sakte på mandag
Idag er min hjerne bare sen
Å ligger fortsatt og sover
Usminket er hun ikke særlig pen

Jeg tenker at cornflakes til frokost
er noe jeg skulle ha tatt i
Men Åshild, hun glemte å handle
Alt jeg har, er vin og nugatti.

Jeg har ikke mascara på badet
for lokket var ikke skrudd på.
Juicen er også blitt dårlig
og melken er nesten blitt blå.

Så venter jeg melding fra kjær'sten
Men han sender slett ingenting.
Visst kranglet vi litt her i gårkveld,
men det var da om en filleting.

Jeg sleper meg oppimot Blindern
og halvveis får jeg telefon
Det er Åshild som skriker og hyler
Fordi hun har ringt Kontofon.

Jeg handler kontantkort,
og kjøper en brus.
Å støtte cocacola?
- jeg skulle kjøpt juice.

Jeg kommer til Blindern,
men her er det tomt
Foreleser er syk
og (hadde jeg sjekket internett) hadde jeg ikke komm't.

Vel hjemme er Åshild med skjeen
dypt gravd i nugatti og vin
Hun takker for kortet og fniser kokett
"Den indrefileten som lå her, var den din?"

Jeg våkner så sakte på mandag
og vil bare legge meg ned.
Jeg hater å våkne på mandag
Å, gi meg kakao og pledd.

5 Kommentarer:

Blogger Tine sa...

Det er de dagene hvor du virkelig skulle ønske du kunne dikte.

Flinke, flinke damen. Jeg elsker dere!

4:07 p.m.  
Anonymous Anonym sa...

Vakkert... "Gunn Samanthas samlede digte" i bokhyllene snart, eller? ;-)

12:55 a.m.  
Anonymous Anonym sa...

Flotte greier :)

11:01 a.m.  
Blogger Gunn Samantha sa...

Samlede digte er underveis. Jeg må bare skrive de andre diktene først.

Og Tine: Tusen takk!

11:49 a.m.  
Blogger Annikken sa...

Det var veldig fint ja. Jeg er imponert, du fikk mandagen til å virke litt fin selv om den var dritt!

4:08 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Hjem