tirsdag, november 28, 2006

Gunn Samantha : PS8

Åshild så på meg med ømme øyne i dag tidlig og smilte et faktisk relativt hyggelig smil.
"Ååååh, slanker du deg i sympati med meg? Det er bare såååååå søtt!", og så slo visst den logikken hennes til, som gjør at hvis jeg ikke spiser, kan hun spise min porsjon også, og fortsatt slanke seg, fordi "man skal ikke kaste mat". Så mens hun i tillegg til sin egen frokost ("Choco Sugar Mega Super Carbohydrate Pops Snacks" (eller noe sånt) og en Coke Zero) spiste min (to skiver rugbrød med leverpostei og makrellitomat og Tine ekstra lett) og en liten youghurt (sånn for sikkerhets skyld) prøvde jeg å forklare henne opplegget med tannlegen. Man spiser jo ikke før man skal til tannlegen. Man pusser tennene som en gal og håper på det beste, bruker tanntråd som det var nonstop slik at når tannlegen spør "Jaha, har du brukt tanntråd siden sist?", kan man smile et siste-liten-smil og nikke "jada!"

Åshild lyste opp ved ordet "tannlegen". I seg selv er jo det litt foruroligende, og jeg så skeptisk på henne. Selv har hun ikke vært i tannlegestolen siden hun gikk i tredjeklasse. Men hun har vært på fest med odontologer, og til tross for at hun etter sigende åpnet samtalen med "Hva finner dere ut om dinosaurer nå i dag da? Er ikke de litt døde for lengst?" mener hun dette teller som tannlegebesøk.
Uansett. Åshild fikk meg til å love å stille tannlegen et spørsmål hun lenge hadde fundert på.
"Seriøst?", sa jeg.
"Seriøst.", sa hun.

Så en time etterpå satt jeg i tannlegestolen, halvbedøvet med bomull langt inn i ganen og mens vi ventet på at bedøvelsen skulle slå skikkelig inn, måtte jeg spørre tannlegen:
"Ørm. Hummm. Det var en ting en venninne av meg lurte på. Nemlig om... kremt... karies kan smitte?"
"Hvordan da, tenker du?"
"Neeeeeei... Sånn for eksempel hvis man kysser en som har hull i tennene?"
"Eh, vel."
"Jeg forestiller meg liksom Karius og Baktus her, og de kunne jo virkelig hoppet fra munn til munn."
"Det finnes jo mange bakterier i munnen, da. Som deles."
"Ja, det skjønner jeg."
"Men om karies kan smitte... Hvis forholdene var lagt til rette for det, og mottager hadde elendig tannhygiene..."
"Men da hadde den kanskje selv bakteriene selv fra før av?"
"Ja, så stor forskjell ville det ikke vært."
"Nei, da så."
"Men det er jo forsket på at høy spyttproduksjon minsker farene for hull i tennene. De med tørr gane får flere hull enn andre."
"Men i kyssing er det jo mye spytt involvert?"
"Ja, så kanskje kan man konkludere med at det er positivt? Dessuten er det jo endel andre positive ting med kyssing også, da."
"Som at hvis du har noen å kysse på, er man kanskje ivrigere med tanntråden?"
"Det kan man anta, ja."
Så var jeg bedøvet og tannlegen fløy i strupen på meg.

Værsågod, Åshild. Nå kan jeg aldri gå til den tannlegen igjen.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jeg likte ikke den nye vendingen i linkene deres! Multifunskjonell hore du liksom! Im worth every penny!

1:01 a.m.  
Anonymous Anonym sa...

Slutt med sutringen. Det ser veldig bra ut.

12:25 p.m.  
Blogger Tine sa...

Hihi, det var jeg som lagde dem;)

3:35 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Hjem