torsdag, november 30, 2006

Tine : PS9

Hva slags familiebakgrunn kommer så åshild og gunn samantha fra? Beste middelklasse? Hilsen en undrende sjel. - Tolstoj

Kjære Tolsjoj,
lille venn, jeg synes familiebakgrunn er et ganske relativt begrep, men vi har nå en gang hevdet at vår policy er at vi svarer på alle spørsmål, og da burde da ikke dette være noe unntak.

Det er ikke å stikke under en stol at min mor i senere tid har giftet seg opp. Vel, vi var aldri noen underklasse, ikke misforstå, men mamma fikk meg, og året etter søsteren min, mens hun enda var veldig ung, og jeg har i aldri hatt noe godt forhold til den biologiske faren min (hovedsaklig fordi jeg aldri har sett noe særlig til han etter at søsteren). Alene mor når du er knapt tyve gjør sitt for økonomien. Vi bodde derfor hos mine besteforeldre "på den riktige siden av byen" i et "møblert hjem" som min morfar så vakkert ville sagt det, til jeg var elve. Så fikk mamma jobb i en annen by noen timer unna, og plutselig bodde vi ikke hos dem lenger.

Det er mange ting som skjer når man er rundt elve år gammel. Man mister tenner, man lærer seg å stå på rollerblades, og plutselig, om man ikke er forsiktig nok, så kan man bli venninne med tante rød også. Det siste syntes ikke jeg var så innmari gøy, for vi hadde hvit sofa og besøk da det skjedde. Mamma hadde nemlig fått seg ny kjæreste hun, men han var kul, og lurte på om han kunne inviterte oss ut på restaurant da mamma sa vi burde feire det hele, selv om det var helt tydelig at hverken jeg eller han egentlig skjønte helt hva det var vi skulle feire for noe. Året etter flyttet vi inn i huset hans, og nå har de vært gift en stund også. For å komme tilbake til spørsmålet ditt, så vil jeg vel påstå at min stefar er fra den høyere middelklassen, ja. Jeg fikk en lillebror for seks år siden, men Elisabeth og jeg var allerede vant til å bli behandlet som prinsesser, og har aldri blitt behandlet som om Morten ikke var pappaen vår. Dette har virkelig ikke gjort ting anderledes. Broren til mamma har kranglet en del med besteforeldrene mine (du trodde vel ikke at Gunn Sam hadde klart å bli så radikal på egen hånd?), en periode faktisk så ille at vi var ansett som "de eneste barnebarna." Greit nok for meg, da det har gjort at jeg har blitt ganske så bortskjemt derfra også.

Når det kommer til Gunn Sam, huset til foreldrene hennes er helt ok. De har innlagt vann, og strøm, og...

Hmm, nå ble jeg litt usikker her. Vent, jeg må sjekke.

Joda, Gunn Sam nikket bekreftene.

...de har også telefon (når de ikke boikotter slikt fordi det er borgerlig, da ihvertfall).