onsdag, januar 31, 2007

Tine : Av mangel på noe bedre: Hei, hvor det går!

Det hendte søndag kveld. Jeg lå henslengt på divanen, som vi har begynt å kalle vår kjære sovesofa, og så på The Sweetest Thing. Gunn Sam var ute med Aksel, jeg hadde sjokolade, nytt manikyrsett, og en Camilla ved min høyre side i egen medbragt stol (hun tok den med seg forrige gang jeg hadde vors, og siden har den liksom bare blitt stående). Alt var akkurat sånn man burde ha det en søndag, kanskje med unntak av skallebank, men det var det da virkelig helt greit å være foruten. Og så, plutselig, mottok jeg denne meldingen:

Kjære Åshild.
Tusen takk for sist! Jeg hadde det veldig hyggelig, og jeg håper du også koste deg.
Vi snakket om å treffes igjen, og jeg lurte derfor på om du hadde hatt lyst til å finne på noe til uken, for eksempel tirsdag kveld? Vi kunne jo for eksempel møtes på Majorstuen, ved Majorstuhuset, eller ved fontenen på Nationaltheatret hvis det er enklere? Skal vi si klokken 18? Ta på varme klær og godt fottøy. Hvis det blir skikkelig dårlig vær gjør vi noe annet.
Klem William

P.S. Ikke nevn dette for Cecilie...
Meldingen var så lang at da jeg mottok siste del ble vi sittende å hikste litt begge to. Camilla hadde jo hørt i historien om fredagen, og lurte på om det ikke var slik at det var jeg som skulle vise han rundt i byen? Jeg vedgikk dette, men allikevel, Oslo er jo ikke så altfor vanskelig å ta seg rundt i. Camilla var enig.

Og så begynte filmen igjen etter reklamen. Camilla snudde seg. Selv ble jeg plutselig klar over hva som var i ferd med å skje. Second date, og dette uten nevneverdig alkohol med i bildet. Jeg skalv på hendene, og det hadde ikke noe med at teppet mitt hadde falt på gulvet under opphisselsen å høre. Jeg har jo angst for slikt, og spesielt etter at Christianhelvetet var over. Jeg ventet derfor med å svare. Tanken på at det skulle skje noe var så overveldende. William var så alt annet enn min type. Såvidt jeg kunne komme på, var det lite (ingenting) vi hadde til felles. Han var typen som liker en øl og en film. Jeg er glad i et dansegulv, men mange drinker. Samtidig, det hadde jo vært hyggelig å se han igjen. En gang på fredag lo jeg så mye at jeg nesten satte øl i nesen. Det var lenge siden siden. Dessuten kunne jeg slappe av med han. Det var ikke noe press. Saken var ihvertfall elementær, en telefon til Cecilie var på sin plass. At hun ikke skulle ta telefonen var høyst uregelmentært i venninneloven. Jeg strøk henne et halvt sekund av gavelisten min til neste jul, men så påpekte Camilla at Cecilie jobber på Bik Bok, og hun ordner prosenter i fleng. Good save.

Mandag kveld satt jeg oppe hos Camilla. Konjakk og kakao er ment for frosne frøkener, sa Camilla til meg, og da holdt vi det gående. Vi drakk ganske fort opp kakaoen, men det var rikelig med konjakk, og før jeg visste ordet av det, hadde vi spikret sammen en lang og komplisert melding med alle kurtiseregler i behold. Ønsket herremannen å drikke kakao med en vakker jomfru tirsdag klokken atten var nok ønsket jevnverdig, men noen lang tur i skog og mark kom ikke på tale, da den unge frøken mente at i denne vinterkulden var det nok best å være inne (at "godt fottøy" sjeldent betyr pent fottøy, og at dette var den egentlige begrunnelsen, ble enn dog ikke nevnt).

Han svarte fire minutter etterpå. Vi gispet begge to, regelen er jo minst nitten minutter, da man bør la det virke som at man har det travelt, sånn i første runde. Jeg påpekte at han, som ny i byen kanskje ikke kjente så mange. Godt poeng, sa Camilla. Uansett, han sa at dette var noe han lenge hadde villet gjøre, så ut, det måtte vi. Jeg svertet litt, men ble straks i bedre humør da Camilla gravde frem uggsene sine. Uggs er fine dyr.

Tirsdag, fire minutter over seks, sto jeg klar (vel, sannheten kan muligens være at jeg beinet bort til fontenen ved Nasjonalteateret). Han var der allerede.

Vi skulle til Korketrekkeren. Jeg gispet. Han gliste. Jeg tenkte at dette kom til å bli en lang kveld.

Og det ble det, men kanskje ikke helt sånn som jeg hadde tenkt.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

hvem ER denne gutten, og hva har han gjort av åshilden vår?

12:09 a.m.  
Blogger Unknown sa...

Av mangel på noe bedre, Åshild? Ikke beste innstillingen til denne gutten tydeligvis :P

3:26 p.m.  
Blogger Øystein sa...

Hvis du ikke puler en kar som tar deg med på aketur på andre daten, fortjener du realt juling!

9:32 p.m.  
Anonymous Anonym sa...

Han gjør seg virkelig fortjent til godsakene, ja.

11:45 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Hjem